Sursa foto: www.pexels.com

Când ne gândim la o viață fericită, de obicei ni se activează în minte imaginea unei vieți plăcute, guvernată de principii hedonice. Este plăcerea echivalentă cu fericirea? Ce se întâmplă însă cu oamenii care nu se mai pot bucura? Poate tindem să fim surprinși când aflăm că mai există două căi spre fericire, în afară de viața plăcută. Sunt ceea ce dr. Martin Seligman și colegii săi numesc viața bună și viața cu sens.

Viața bună cuprinde cunoașterea punctelor noastre tari și utilizarea lor în activitățile noastre zilnice. Viața cu sens se referă la cunoașterea valorilor, la punerea lor în practică zilnic și la implicarea în activități care au un scop mai presus de propria persoană, fie că vorbim de a ajuta alte persoane, de voluntariat, de a avea o etică de  muncă guvernată de principii solide, care sunt importante pentru noi.

Dacă ești afectat/ă de depresie, este foarte posibil să trăiești ceea ce se numește anhedonie – o abilitate redusă de a te bucura de lucrurile care înainte îți făceau plăcere. Depresia atacă și viața bună – îți vine greu să îți recunoști punctele tari, cu atât mai mult să le și folosești în activitățile zilnice sau în relație cu cei din jur, pentru că depresia îți spune că nu ești în stare de nimic, că nu meriți și că nu ești suficient de bun.  În același timp, și viața cu sens este afectată de depresie. Când nu te mai poți bucura de nimic și nu crezi că mai ai nimic de valoare cu care să poți contribui în societate, în ce fel mai poți găsi vreun sens?

Din păcate, viața plăcută sau, altfel spus, abilitatea de a simți emoții pozitive des și intens are o componentă genetică importantă. Astfel, prin tehnici ca mindfulness sau meditația, putem cel mult să atingem pragul de sus al potențialului nostru de a ne bucura de lucruri, prag determinat genetic.

În schimb, avem mult mai multă flexibilitate în ceea ce privește viața bună și viața cu sens, iar ambele au o contribuție majoră la a duce o viață satisfăcătoare. O meta-analiză recentă chiar sugerează faptul că percepția unei vieți trăite cu sens este asociată cu un risc redus al mortalității. Astfel, în tratamentul depresiei, deși poate este contra-intuitiv, se recomandă să începem din nou activitățile din care ne-am oprit, chiar dacă acum nu mai simțim aceeași satisfacție.

Mai mult decât atât, dacă îți este dificil să îți regăsești reperele, sau să vezi care sunt punctele  tale tari, poți face un exercițiu de gândire. Ce ar spune persoanele apropiate că apreciază la tine? Ce ar spune cei din familie? Dar cei de la muncă? Dar prietenii? În ce tip de activități se văd cel mai bine, sunt puse cel mai bine în valoare aceste calități? Care sunt acele valori care sunt importante pentru tine? În ce crezi cel mai tare?

Am întrebat câteva persoane ce înseamnă pentru ele o viață cu sens. Printre altele, răspunsurile lor au fost:

  • A ajuta alți oameni
  • A te simți bine în legătură cu munca ta
  • A avea prieteni buni
  • A avea o relație de cuplu bună
  • A face lucruri care îți plac
  • A petrece timp singur
  • A reflecta asupra propriei vieți
  • A avea obiective
  • A face pași mici în direcția unui obiectiv
  • A contribui la ceva mai mare decât tine
  • A face parte dintr-o comunitate
  • A-ți exprima recunoștința
  • A fi un sprijin pentru o persoană într-un moment dificil
  • A-ți privi copiii crescând și a contribui activ la dezvoltarea lor
  • A te bucura de libertate
  • A avea timp liber
  • A te dedica unui hobby

Există multe resurse pe care le poți accesa pentru a-ți regăsi inspirația și pentru a învăța și exersa cum să faci față depresiei. Fie că vrei să îți dezvolți abilitatea de a face față ruminațiilor, de a-ți cultiva luciditatea sau de a practica meditația, aceste cărți te pot ajuta să descoperi că nu ești singur și îți oferă instrumente utile pentru acele momente în care crezi că nu mai e nimic de făcut.

Poate că sensul pe care îl dăm vieții noastre s-a pierdut odată cu instalarea depresiei. Este perfect în regulă și normal să nu rezonezi cu lista de mai sus sau să ți se pară ca nimic altceva nu mai are sens dacă depresia și-a făcut simțită prezența în viața ta. Vestea bună este că oricât de severă este depresia și oricât de dificile sunt circumstanțele vieții tale în acest moment, îți rămâne libertatea de a decide care vrei să fie direcția vieții tale de acum înainte, libertate pe care nu ți-o poate lua nimeni.

Ca de obicei, dacă vrei să ne împărtășești experiența ta, îmi poți trimite un mail la madalina@mindeducation.ro

 

Surse: 

https://www.authentichappiness.sas.upenn.edu/de/content/pleasure-meaning-eudaimonia-0

Cohen, R., Bavishi, C., & Rozanski, A. (2016). Purpose in life and its relationship to all-cause mortality and cardiovascular events: a meta-analysis. Psychosomatic medicine, 78(2), 122-133.