Trăim vremuri în care polarizarea dintre oameni se accentuează. Suntem copleșiți de informații și ne rămâne puțin timp pentru a analiza părerea unei persoane care are valori diferite, tindem să vedem totul în alb și negru, să punem etichete rapid și să trecem mai departe.  În Mintea Moralistă – Jonathan Haidt, cercetător în psihologia moralității, subliniază faptul că judecățile noastre morale nu sunt ghidate de rațiune și de o analiză în profunzime a argumentelor celuilalt, ci sunt mai degrabă intuiții morale, ce apar ca emoții. Rațiunea este utilizată post-hoc pentru a le justifica.

După o lungă serie de studii multi-culturale, Haidt a izolat câteva fundamente ale moralității, valabile în orice cultură, pe baza cărora poate prezice, de exemplu, dacă o persoană este mai degrabă liberală sau conservatoare. Face trecerea de la un sistem de analiză a moralității monist, în care există o singură virtute în baza căreia facem aprecieri morale (de tipul este rău ceea ce are potențialul de a vătăma), către un sistem pluralist. Asta implică faptul că există și alte repere morale, cu fundamente biologice, evoluționiste, care ne trezesc emoții puternice (dezgust, furie, indignare sau, dimpotrivă, admirație, mândrie, sentimentul că s-a făcut dreptate) și ne ghidează rațiunea și luarea deciziilor.

Fundamentele morale prezentate în cartea lui Haidt sunt: grijă/ vătămare, corectitudine/înșelăciune, loialitate/trădare, autoritate/subminare, caracterul sacru/degradare. Fiecare dintre ele poate ghida reacții puternice și a apărut ca o soluție la o problemă adaptivă. Spre exemplu, era foarte util să creăm coaliții puternice în trib și să fim foarte atenți la potențiali trădători, motiv pentru care creierul nostru s-a născut pregătit cu această alarmă internă către indicatori ai trădării.

Haidt compară fundamentele morale cu papilele gustative, în sensul în care ne-am născut pregătiți pentru a simți toate gusturile, dar preferăm mai degrabă anumite combinații decât altele. Liberalii din Statele Unite sunt mai sensibili la grijă/vătămare (grija pentru victimele oprimării) și la corectitudine/înșelăciune, celelalte fundamente morale nefiind atât de importante pentru ei, în timp ce conservatorii se activează puternic în legătură cu toate cele cinci.

Înțelegând acest lucru, este evident faptul că este extrem de dificil să dezbatem o problemă cu o persoană cu valori diferite de ale noastre și să „câștigăm”, pentru că pur și simplu discutăm pe terenuri morale diferite. Haidt propune câteva soluții la această problemă și deschide calea către cooperare, prezentând modalități prin care putem să vedem lumea și prin filtrul celuilalt.

Mintea moralistă este o lectură provocatoare, care invită să privești către alte orizonturi morale total diferite de cel propriu, dar la fel de valide.